مشاهده خبر

سه شنبه 27 تیر 1402

سقوط انگلیس با نزدیکی سه کشور منطقه

یک سیاست کلی از سوی انگلیس از 200 سال قبل وجود دارد که می‌گوید سه گروه زبانی هرگز نباید به یکدیگر نزدیک شوند زیرا نزدیکی این کشورها باعث می‌شود انگلیس جایگاهی در منطقه نداشته باشد؛ این سه گروه زبانی عبارتند از ایران، مصر و ترکیه.

0

برنامه نقش جهان با موضوعات مختلف سیاسی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

در میز منطقه به موضوع رابطه طهران – قاهره و با حضور جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل شمال آفریقا به عنوان مهمان این بخش از برنامه پرداخته شد.

وی در این خصوص گفت: مصر دریافته است که ایران در حال حاضر به عنوان یک قدرت مهمی در منطقه به شمار می‌آید و این موضوع را نمی‌توانند انکار کنند. برخی از کشورهای منطقه در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که باید رابطه خود با ایران را تقویت کنند و برخی دیگر از کشورها به دنبال برهم زدن این بازی هستند.

وی افزود: موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که در حال حاضر غرب با تمام قوا در مقابل روسیه قرار گرفته است و دو چیز مهم را از منطقه ما می‌خواهند یکی نفت و دیگری اینکه غرب نمی‌خواهد اگر جنگ اکراین به ضرر آنان شد، منطقه به سمت روسیه گرایش پیدا کند.

قنادباشی گفت: بهبود رابطه عربستان با کشورهای منطقه از جمله سوریه و ایران نشان می‌دهد که یک چرخش سیاسی خوبی در منطقه به نفع این کشورها اتفاق افتاده است و رونقی در این روابط و دوستی صورت گرفته است.

کارشناس مسائل شمال آفریقا گفت: یک سیاست کلی از سوی انگلیس از 200 سال قبل وجود دارد که می‌گوید که سه گروه زبانی هرگز نباید به یکدیگر نزدیک شوند زیرا نزدیکی این کشورها باعث می‌شود انگلیس جایگاهی در منطقه نداشته باشد. این سه گروه زبانی عبارتند از ایران – مصر – ترکیه.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از نکاتی که در برخی از کشورها وجود دارد این است که دستگاه دیپلماسی این کشورها مستقل نیستند و تصمیمات کلان سیاسی خود را حتما باید با تایید و چراغ سبز غرب بگیرند تا بتوانند که با کشورهای محور مقاومت ارتباط برقرار کنند.

در بخش میز بین‌الملل به موضوع سفرهای خارجی ریاست جمهوری و با حضور ایرج فرخنده، کارشناس مسائل آفریقا به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی در خصوص نتایج برخی سفرهای ریاست جمهوری به کشورهای مختلف گفت: با روی کار آمدن دولت و اتخاذ یک سیاست خاص بین‌الملل، طرحی به عنوان سیاست متوازن در اصول سیاسی راه‌اندازی شد. یکی از نکاتی که این سفرها داشته است این بوده که تنها محدود به یک منطقه یا قاره خاص نبوده است. سفرهای سیاسی دولت به قاره‌های مختلف نشان می‌دهد که این دولت اهتمام جدی به ظرفیت‌ کشورهای مختلف دارد.

وی افزود: حجم تبادل اقتصادی ایران با کشورهای شمال آفریقا یک‌هزارم مبلغی است که سایر کشورها دارند و چیزی حدود یک میلیارد و دویست میلیون دلار است که مبلغ بسیار بسیار ناچیز و اندکی است و این نشان از این دارد که دولت مردان باید با کشورهایی که نقش بسیار مهمی در شمال آفریقا دارند، روابط خود را هرچه بیشتر کنند و به سرعت باید این خلاء را پر کرد.

بخش بعدی به برنامه به سالگرد جنگ 33 روزه اختصاص داشت و مهمان این بخش از برنامه محمدعلی صمدی، کارشناس مساول لبنان بود. وی در این خصوص گفت: عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در سال 2002 آغاز این روندی است که اتفاق بسیار بزرگ و بزرگ‌تر از جنگ 33 روزه بود. جنگ 33 روزه واکنشی بود به این اتفاق بزرگ عقب نشینی تا اثرات آن را کم‌رنگ‌تر کند.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها