مشاهده خبر

پنج شنبه 22 تیر 1402
انارستان

تحریک کف پا چشم‌ها را تقویت می‌کند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: یکی از نکات بسیار مهم برای تقویت چشم، تحریک کف پاست. ما معتقدیم نقاطی از کف پا بقیه اعضای بدن تناظر دارد. ماساژ کف پا با سنگ پا یا راه رفتن روی سنک های دارای سطح صاف بسیار مفید و کمک کننده تقویت چشم است.

2

برنامه انارستان روز سه شنبه با موضوع کلیات چشم و با حضور دکتر سید علی مظفرپور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل از شبکه انارستان پخش شد.

دکتر مظفرپور با اشاره به کلیاتی درباره چشم گفت: چشم و بینایی نعمتی است که معادل آن پیدا در جهان نمیشود. حکمای قدیم در زمینه چشم تحت عنوان کحل و کحالی بسیار کار کرده درباره خیلی از بیمارهایپشم و درمان های آن مطالعه و تحقیق کرده اند.

در بحث مزاج چشم و دماغ همگرایی وجود دارد. در سوء مزاجات مختلف بدن خیلی اوقات اثراتی از آن در چشم ها نمودپیدا می کند. چشم دالانی است که به سمت مغز باز می شود.  بعضی از نزله ها می تواند در چشم اتفاق بیافتد.

این پزشک درباره نبایدها و پرهیزهای مرتبط با چشم گفت: خواب زیاد و خواب کم باعث ضعف دماغ می شود و مضر چشم است. از محیط های آلوده ،پرغبار و مملو از دود سیگار پرهیز کنید. خط خیلی ریز خصوصا کسانی که زمینه های بیماری های چشم دارند، مطالعه نکنید. دربرابر نور تند و شدید آفتاب، مواظبت کنید تا حد امکان دائما از عینک استفاده بکنید. عینک های یو وی 400 بهترین ها هستند. از عینک های تقلبی استفاده نکنید چون کاملا بر سلامت چشم تاثیر می گذارند.

وی افزود: به گوشی موبایل از فاصله نزدیک و در نور کم نگاه نکنید. خوابیدن به پشت و روی شکم خوب نیست. زیاده روی در روابط جنسی باعث آسب های چشمی می شود. پرهیز از سرما و گرمای زیاد. استفاده از پارچه تیره اطراف چشم در نور بسیار زیاد و سفید مناطق سردسیر. استفاده از لوازم آرایشی چشمی بی ضرر. اصول صحیح استفاده از لنز و نگهداری از آن.

کسانی که دیابت دارند، قند خونشان را کنترل کنند و حتما چشم و شبکیه را به صورت مستمر و دوره ای چک کنند، چون یکی از بیماری های دیابت آسیب شبکیه است. ضربه های زیاد به چشم و سر باعث آسیب به چشم میشود.

دکتر مظفری درباره بایدهای چشم و تقویت آن گفت: استفاده از عرق رازیانه به صورت قطره در چشم در بعضی از افراد که مشکلات حاد چشمی دارند احتیاط شود. روزی دوبار و هر بار دو تا سه قطره باعث تقویت چشم می شود. شست وشوی چشم با گلاب مقوی دماغ و خنک کننده است و برای گرمای چشم بسیار خوب است. استفاده از روغن بنفشه و بابونه در اطراف چشم، استفاده از روغن زیتون، روغن بادام شیرین و روغن کنجد روی نواحی شقیقه ها و پیشانی به خونرسانی چشم کمک میکند.

وی افزود: یکی از نکات بسیار مهم برای تقویت چشم، تحریک کف پاست. ما معتقدیم نقاطی از کف پا بقیه اعضای بدن تناظر دارد. ماساژ کف پا با سنگ پا یا راه رفتن روی سنک های دارای سطح صاف بسیار مفید و کمک کننده تقویت چشم است.

وی درباره پرهیزات عام گفت: در طب سنتی گوارش بسیار مهم است. یبوست باید اصلاح شود . پرخوری درهم خوری، غذاهای غلیظ و مبخره زیاد استفاده نشود. کله پاچه، سیر و پیازخام، باقالی، عدس، هلیم، تره، بادمجان و مشروبات الکلی باعث آسیب چشم می شوند.

همینطور استفاده زیاد از غذاهای سرد و تر مانند ترشیجات و مزه های گس، شوریجات، حبوبات نفاخ، قند و شکر و استفاده بی رویه از عرق کاسنی مضر چشم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره خوراکی های مفید برای چشم گفت: هلیله و آمله مقویات خیلی خوب چشم است. گشنیز خشک و تخم گشنیز و داروی اطریفل گشنیزی بسیار مفیداست. از دیگر خوراکی ها می توان به شلغم، سیب شیرین، گلابی، سبزی ریحان، نعناع، شوید، گوشت های گرم و تر مانند گوسفند، کبک، مرغ جوان و بلدرچین، تنقلاتی مثل مویز، انجیر، بادام درختی، حریره بادام، مربای شقاقل، مربای هلیله، پودر هلیله، شیر بادام ، پسته ،گردو ، فندوق و زعفران اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: براساس مطالعات و مستنداتی که اخیرا منتشر شده است، زعفران مقوی بسیار خوب برای قلب و مغز است و ثابت شده است که به بازسازی سلول های بینایی، تعویق پیرچشمی وجلوگیری ازتخریب سلول های چشمی بسیار کمک میکند.

وی درباره میوهایی که کمک می کند آب مروارید و فشار چشم کاهش یابد گفت: میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ در برخی مطالعات نشان داده است که به کاهش آب مروارید کمک میکنند. البته کسانی که به مرحله عمل رسیده اند این خوراکی ها جایگزین عمل نمیشوند. میوه هایی مانند هویج، کدوحلوایی، زردآلو، خرمالو، انبه و طالبی. علاوه بر این میوه هایی چون پرتقال، لیمو ترش، لیمو شیرین، فلفل دولمه ای، کلم بروکلی، تمشک و گریب فروت باعث کاهش فشار چشم میشوند. همینطور کرفس و چای سبز باعث تقویت دید چشم میشوند.

وی درباره درمان امراض چشم با زالوگفت: زالو برای برخی بیماری چشمی بسیار مفید است اما حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود و ما در آسیب های عروقی چشم از آن استفاده می کنیم نه در درمان آب مروارید.

وی با اشاره به ورزش های مهم برای تقویت چشم گفت: ورزش ها و توصیه های اعمال یداوی زیادی برای جلوگیری از ضعف چشم و تقویت و خونرسانی به آن وجود دارد. کسانی ضعف شدید چشم و ورم های چشمی دارند از انجام این ورزشها خودداری کنند. ماساژ آرام ناحیه چشم با انگشتان حدود ده ثانیه، ماساژ با کف دست از وسط به سمت ناحیه شقیقه ها، ماساژ ناحیه شیقیه ها به صورت دورانی، ماساژ گوشه بین چشم و بینی به صورت دورانی و ماساژ زیر  چشم بین پنج تا هفت بار.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها