مشاهده خبر

پنج شنبه 15 تیر 1402
انارستان

درمان‌های خانگی برای نفخ رحم

دکتر مقیمی درباره بیماری نفخ رحم، بایدها و نبایدهای غذایی و درمان های خانگی این عارضه در این قسمت از برنامه انارستان به صورت مفصل توضیح داده است.

1

برنامه انارستان روز چهارشنبه با موضوع «نفخ رحم» و با حضور دکتر مریم مقیمی، پزشک و متخصص طب سنتی، از شبکه افق پخش شد.

مقیمی در تعرف نفخ رحم و علت های آن گفت: نفخ رحم در واقع جمع شدن باد در رحم، در محفظه رحم، بین الیاف های عضلانی رحم و زوایای رحم است. یکی از مهمترین دلایل این بیماری، ضعف رحم است که بر اثر جراحی ها، ضربه، سزارین بوجود می آید. به طور کلی طب سنتی معتقد است شیئ آهنی یا فلزی اگر با رحم برخورد کند منجر به ضعف آن می شود.  از دیگر علل ضعف رحم میتوان به دردهای مزمن عادت ماهانه، غلبه سردی به رحم یا همان سوء مزاج سرد رحم، سقط های مکرر و خونریزی های شدید اشاره کرد.

وی افزود: مهمترین علامت وجود نفخ در رحم، دفع باد از واژن است که این امر کاملا به صورت غیر ارادی و احیانا هنگام نزدیکی اتفاق می افتد. همچنین وجود درد در زیر شکم و منتقل شدن این درد به مناطق مختلف بدن، درد هنگام عادت ماهانه و حتی درد در زمان بارداری بخصوص ماه های آخر از علایم این بیماری است.

این پزشک در ادامه گفت: علت اصلی باد در رحم حرارت کم و سردی ملایم کنار یک رطوبت بوجود می آید. این با بعضی از خوراکی ها، درمان های دارویی و غیر دارویی، رطوبت و سردی را از بین می بریم وقتی عامل نفخ نباشد نفخ خود به خود برطرف می شود. در غلبه سردی لزوما فرد سرد مزاج نیست، این اتفاق برای خانمی که گرم مزاج هست اتفاق می افتد.

وی درباره تدابیر غذایی برای خارج کردن سردی از رحم گفت: قدم اول درمان در تدابیر غذایی، پرهیز است.  خوردن زیاد ترشیجات همراه با غذا و سرکه، خوردن ماست ترش ، سیب ترش در بیمارهای حم کاملا ممنوع است و به صورت کلی ترشیجات در دستگاه تناسی ایجاد ضعف می کند.

از ممنوعات دیگر این بیماری، خوردن مواد سرد مثل کشک، دوغ، ماست، پنیر، هندوانه، شلیل  و غیره است همینطور فرد نباید از کیک و کلوچه، قهوه و کاکائو و تنقلات صنعتی استفاده کند. قطعا غذاهای فست فودی، غذاهای نیمه آماده و بسته بندی شده، غذاهای فریز شده ممنوع است. خوردن یخ و آب یخ جزو ممنوعات است و یکی از علل ابتلا به این بیماری است.

این پزشک خاطرنشان کرد: بیماری های رحم با توجه به سبک زندگی جدید دیگر از سن های بالا به سنین 12-13 سالگی منتقل شده است. تغذیه ناسالم و غذاهای سریع و خواب نادرست همگی باعث بوجود آمدن بیماری های رحم در این سنین می شود.

وی درباره توصیه های خوراکی برای این بیماری گفت: خوراکی های گرم و خشک می تواند این غلبه سردی را از بین ببرد، مانند دارچین، هل، زیره، نجبیل، زعفران و سبزیجاتی مثل شنبلیله، شوید و پونه بخصوص شنبلیله و پونه را رحم دوست دارد. رحم خوراکی های عطری را به سمت خود جذب می کند.

یکی از خوراکی های که خیلی کمک کننده است برای درمان نفخ رحم و بیماری های غلبه سردی، گل قند عسلی است. برای تهیه آن، گلبرگ گل محمدی تازه را لایه لایه با عسل باید مخلوط کرد و 40 روز زیر نور آفتاب گذاشته شود هر هفته یکبار هم زده شود تا گل قند بسیار خوب بوجود بیاید. از این معجون سه چهار قاشق مربا خوری صبح به صورت ناشتا و بقیه روز میل شود و حتما گل قند جویده شود و بعد آب جوش روی آن خورده شود.

یکی دیگر از خوراکی های ترکیبی، معجون بادام است . به این صورت که  10 عدد بادام تازه خیس شده، مویز و انجیر خیسانده شده به همراه مقداری عرق پونه و آب، هل، زعفران، دارچین و مقداری گل عسلی را خوب مخلوط کرده و در وعده صبحانه استفاده کنند. این ترکیب برای نفخ رحم و غلبه سردی بسیار مفید است.

وی درباره ادویه جات درمان کننده این بیماری گفت: استفاده از رازیانه (کسانی که مشکلات کیست و بدخیمی ها ی سینه دارد نباید استفاده کنند) بسیار مفید است همچنین خوردن خورشت کرفس تازه (در افرادی که سابقه صرع و تشنج دارند، ممنوع است) به شدت توصیه می شود.

این متخصص طب سنتی درباره داروهای ترکیبی برای نفخ رحم گفت: یکی از ترکیبات بسیار خوب، ترکیب رازیانه به همراه عسل، آب گرم و پنج گرم از تخم بالنگو است. ترکیب دیگر زنجبیل و شکر است در بارداری هم قابل استفاده است. زنجبیل با 10 برابر شکر مخلوط شود.

وی با اشاه به درمان های غیر خوراکی گفت: ضماد کردن یکی از درمان های نفخ رحم است به این شکل که تفاله دمنوش بابونه در دستمالی پیچانده شود و زیر شکم ضماد کنند. همچنین روغن مالی ناحیه زیر شکم با روغن بابونه، شوید و گل سرخ یا مخلوط هر سه آن ها جند بار در روز بسیار کمک کننده است.

بادکش گرم رحم و تخمدان، آب زن یا نشستن در آب به این شکل که گیاهانی مثل شوید، بابونه، بومادران تنها یا به صورت ترکیبی جوشانده شود و بانو در آن بنشیند. سطح آب تا زیر ناف را باید بگیرد. این ترکیب برای رطوبت ها، سردی، نفخ رحم و عفونتها روزانه یک بار به مدت ربع ساعت بسیار مفید است.

همچنین ورزش کردن واجب ضروری است که خانم باید روزی نیم ساعت الی 1 ساعت به صورت پیاده روی یا غیره انجام دهد.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها