مشاهده خبر

شنبه 10 تیر 1402

آخرالزمان هالیوودی چه شکلی است؟

برنامه 360 درجه با موضوع سینمای پسا آخر الزمانی روز جمعه از شبکه افق پخش شد.

0

علت به آخر رسیدن دنیا در فیلم های آخر الزمانی تقریبا تکراریست و به طور کلی 3 نوع پایان دارند. اولین پایان حمله موجودات فضایی به سیاره زمین، دومین پایان تمام کردن دنیا توسط خود بشر و سومین عامل پایان دنیا در سینمای هالیوود خود طبیعت است که از بشر خسته می شود و علیه او طغیان می کند.

در فیلم های هالیوودی حتی مضامین هم تکراریست .اکثر این فیلم ها یک حرف بیشتر برای گفتن ندارد و آن است که اگر روزی دنیا در خطر نابودی قرار بگیرد؛ یک مرد سفید پوست آمریکایی یا یک گروه آمریکای و یا دولت آمریکا آن را از نابودی نجات می دهد.

رولند امریش تهیه کننده، فیلمنامه نویس و کارگردان آلمانیست که تقریبا تمام فیلم هایش در ژانر فاجعه  و آخرالزمانی است و به همین دلیل لقب استاد فاجعهبه او داده شده است.

فیلم های آخر الزمان امریش دو ویژگی دارند، یک اینکه به شدت از جلوه های ویژه استفاده می کند و دومین ویژگی شعارهای به شدت سیاسی و تبلیغاتی برای آمریکا و دولتش است.

یکی از معروف ترین فیلم های امریش «روز استقلال» محصول سال 1996 است که داستان فیلم درباره حمله موجودات فضایی به سیاره زمین برای دزدیدن منابع آن است که در اوج ناامیدی آمریکایی ها مردم را دور هم جمع می کنند و خیلی اتفاقی در روز 4 ژوئیه که روز استقلال آمریکاست؛ آمریکایی ها به سفینه مادر موجودات فضایی حمله می کنند و نابودش می کنند.

مابقی فیلم های آخر الزمانی هالیوودی با مضامین مذهبی گره خورده اند اما در این فیلم ها خبری از گفته های کتب مقدس مثل قرآن و انجیل و تورات نیست.

یکی از مهم ترین فیلم هایی که با این نگاه ساخته شده است؛ فیلم «کتاب ایلای» محصول سال 2010 است . در این فیلم 30 سال از یک هلوکاست هسته ای گذشته و کل دنیا به یک خرابه غیر قابل سکونت تبدیل شده است و اکثر آدم هایی که در این فیلم هستند بعد از این هلوکاست به دنیا آمده اند و فقط تعداد معدودی از قبل از هلوکاست باقی مانده اند . در این فیلم اکثر آدم ها سواد خواندن و نوشتن ندارند و شخصیت اصلی آن یک پسر سیاهپوست است که ماموریت دارد آخرین کتاب بازمانده انجیل را پیدا کند ولی در این بین یک بازمانده از قبل از هلوکاست می خواهد این کتاب را از او بگیرد و ادعای پیامبری بکند.

فیلم فرزندان انسان محصول سال 2006 به کارگردانی آلفونسو کوارون یکی از قابل بحث ترین فیلم های آخرالزمانی تاریخ آمریکاست. کارگردان فیلم در خلال فیلم حرف از امید می زند و معتقد است حالا که کل دنیا را ناامیدی و بیهودی پر کرده است تنها راه نجات ما این است که ایمانمان را حفظ کنیم و منتظر معجزه باشیم تا در دنیا اتفاق بیوفتد.

به طور کلی فیلم های آخرالزمانی یک هدف بیشتر ندارند و آن این است که یک تلخی بی پایان بهتر است از یک پایان تلخ است. چون وقتی به ته دنیا می رسند دو تفکر بیشتر ندارند یا اینکه بعد از تمام شدن این دنیا چیزی وجود ندارد و ترسناک است یا اینکه وقتی دنیا تمام می شود یک دنیای دیگری شروع می شود.

آخرین اخبار

مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها