مشاهده خبر

دو شنبه 29 خرداد 1402

چرا در تابستان باید کمتر غذا بخوریم؟

متخصص طب سنتی گفت: خواب تاثیری مستقیمی روی عملکرد دستگاه گوارش دارد، همواره در طب سنتی و در ایام قدیم بر زود خوابیدن و زود بیدار شدن توصیه شده است. خواب خوب دستگاه گوارش را قوی می کند و به راحتی به ویروس های شایع دچار بیماری نمی شود.

0

 

برنامه انارستان روز شنبه با حضور محسن ناصری، پزشک و متخصص طب سنتی و با موضوع پیشگیری از اسهال از شبکه افق پخش شد.

دکتر ناصری در بخش نخست برنامه درباره اسهال و موارد پیشگیری از آن در بزرگسالان و کودکان صحبت کرد. وی در این باره گفت: اواخر فصل بهار و اوایل تابستان این بیماری به ویژه در اطفال اوج می گیرد. در این فصل دستگاه گوارش ضعیف و هضم غذا دچار مشکل می شود.

ناصری در ادامه گفت: بهترین راهکارها برای پیشگیری از این بیماری کم کردن حجم غذا در اواخر بهار و تابستان، کم کردن ورزن، استفاده کم از میوه ها چون اکثرا نارس است، شست وشوی دقیق میوه های سرباز مانند توت فرنگی، هلو و انگور ریز  و استفاده به اندازه از مایعات اعم از شربت هایی مانند آلبالو ، سکنجبین با نعناع و غیره است.

این پزشک تاکید کرد: خواب تاثیری مستقیمی روی عملکرد دستگاه گوارش دارد، همواره در طب سنتی و در ایام قدیم بر زود خوابیدن و زود بیدار شدن توصیه شده است.

این متخصص طب سنتی با اشاره به نگرانی و اضطراب مادران حین اسهال شدن کودکانشان گفت: نکته مهمی که مادران عزیز باید به آن توجه کنند، خونسرد بودن و نگران نبودن است چرا که وقتی مادر مدام دچار اضطراب و نگرانی شود وضع کودک هم بدتر می شود. مادران باید بدانند که اکثر اسهال ها ویروسی است و بیماری های ویروسی درمانی ندارند. در 95 درصد حالات بهبودی به خودی خود اتفاق می افتد، فقط باید صبر داشت.

ناصری درباره حالات نگران کننده گفت: کی مادر باید بترسد، مگر اینکه علایم کم آبی روی بچه مشاهده شود. مهم ترین این علایم تغییر، شل و کشیده شدن حالت پوست، خشک شدن اشک و مخاط آب دهان، کم شدن ادرار و بوجود آمدن اختلال در کلام و درک کودک هستند. مدت بهبودی معمولا بین سه روز تا یک هفته است. اگر این علایم از روز اول روی کودک مشخص شود باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند و درمان کم آبی انجام شود.

وی درباره درمان این بیماری گفت: بهترین درمان، استفاده از مایعات است نه غذا. بهترین غذا برای کودک برنج آبکش درجه یک بدون روغن یا با روغن خیلی کم است که کودک در حد سد جوع از آن میل کند. اگر روی برنج سماق سالم ریخته شود بهتر است.

این پزشک با اشاره به روش های درمانی کم هزینه و خانگی گفت: از جمله این درمان ها محلول آب هویح ، آب زنیان خیس شده، جوشانده زیره سبز، استفاده از عرق نعناع و گلاب و ماست شیرین سیردار می باشد. این محلول ها، املاح را به بدن بچه می رسانند، کم آبی را درمان می کنند و گوراش کودک را ضدعفونی می‌کنند.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها