مشاهده خبر

دو شنبه 22 خرداد 1402
نقش جهان

صلح سیاه؛ مصالحه تحمیلی آذربایجان علیه ارمنستان!

برنامه نقش جهان با موضوعات مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

0

بخش میز بین‌الملل این برنامه به موضوع ظرفیت‌های حج اشاره داشت و مهمان این بخش از برنامه حجت‌الاسلام براتی، کارشناس مسائل جهان اسلام بود.

او درباره ابعاد مختلف حج اذعان کرد: در کنار مفاهیم عبادی که حج دارد، ابعاد و موضوعات دیگری نیز نهفته است. همانطور که امام راحل به این ابعاد اهتمام ویژه داشتند. امام راحل حجی را قبول می‌دانستند که در آن برائت از مشرکان باشد.

این کارشناس مذهبی افزود: دو نگاه نسبت به حج وجود داشته است. حضرت امام این دو نگاه را برای ما تبیین کرده‌اند. نگاه اول آن است که حج یک برنامه عبادی، زیارتی و سیاحتی است و نگاه دوم آن است که مسلمانان نسبت به امور سیاسی جهان و مقابله علیه نظام سلطه و دشمنان اسلام واکنش نشان دهند.

براتی افزود: حتی در میان مسئولان نظام جمهوری اسلامی نیز نگاه اول رایج است و حج از یک برنامه مهم و جدی به یک برنامه عبادی و سیاحتی صرف تقلیل پیدا کرده است و مسئولان جمهوری اسلامی برخلاف نظر امام راحل و رهبری، آنچنان که باید از ظرفیت‌های اساسی حج استفاده نکرده‌اند.

در بخش میز منطقه به موضوع مصالحه تحمیلی جمهوری آذربایجان علیه جمهوری ارمنستان و اثرات آن بر جمهوری اسلامی ایران پرداخته شد. مهمان این برنامه احسان موحدیان کارشناس مسائل قفقاز بود. وی با اشاره به سابقه تاریخی جمهوری آذربایجان گفت: علی رغم قرابت‌های زیادی که بین فرهنگ جمهوری آذربایجان و ایران وجود دارد اما حاکمان این کشور، خود را در بازی ترکیه و صهیونیسم قرار داده و از آنان تبعیت می‌کنند و علیه امنیت ملی ایران اقدام می‌کنند.

وی افزود از جنگ اول این منطقه و باز شدن سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور، متاسفانه ایران، باکو را رها کرد و به آن توجه ویژه نشان نداد و باید این زنگ خطر برای ایران به صدا در می‌آمد و در حال حاضر حاکمان این کشور وارد بازی خطرناکی علیه ایران شده‌اند.

وی افزود در رایطی که رسانه‌ها، دانشگاه‍‌ها و مراکز آموزشی در این کشور را رها کرده بودیم، ترکیه و رژیم صهیونیستی آرام آرام وارد این منطقه شده و کنترل را به دست گرفتند و از آنجا بر مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی سیطره پیدا کردند.

آخرین اخبار

اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت فلسفه رویکرد آزمون و خطا در کنکور هر سال چیست؟ ادبستان آل طاها؛ الگویی برای تربیت نسل آینده مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان بررسی «عملیات دماوند» در کافه مستند فیلم‌های سینمایی آدینه شبکه افق بازپخش مستند «سرزمین ستاره ها» با نگاهی به جلسات خانگی قرآن روایتی متفاوت از بافتار اجتماعی و سیاسی زمانه امامین عسکریین «کنشگری عفاف و حجاب در فضای مجازی» با حضور سعیدیسم در افق برنامه مورد علاقتو گوش کن! بازپخش پرده خوانی سینمای جنگ از دریچه افق سیما «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود نوشت افزار ایرانی و مسئله هویت‌یابی نسل فردا صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها