مهمانان این برنامه دکتر حسین سرآبادانی، پژوهشگر و مدیر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و دکتر ایزدخواه، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی بودند.
در این گفت و گو سرآبادانی به تحلیلی درباره انسجام و عدم انسجام اندیشه اقتصادی امام پرداخت. وی افزود: به اعتقاد بنده که میتوانم برای آن استدلال بیاورم، امام خمینی دارای نظام فکری منسجم بود. اندیشه اقتصادی امام خمینی دارای یک مرکز معنایی بود و آن مرکز معنایی، اسلام است. هیچ کس در دوران معاصر به اندازه امام خمینی از اسلام دفاع نکرده است.
او با اشاره به اینکه امام، نظریهپرداز اقتصادی به معنای اینکه نظریات اقتصادی علمی به معنای دروس دانشگاهی داشته باشند، نبوده خاطر نشان کرد: به باور من نظام فکری امام واجد جهت گیری و دلالتهای و رویکردهایی است که دارای طراحی یک نظام اقتصادی متمایز مبتنی بر آموزههای اسلامی و مشکلگشا برای دوران حاضر ما است.
همچنین ایزدخواه درباره نظریههای اقتصادی امام راحل گفت: امام از همان بدو مبارزات سیاسی خود با رژیم شاه، دارای نظریه اقتصادی بود. امام بر این باور بود که صعنت مونتاژ باعث وابستگی کشور شده است. در بحث اصلاحات ارضی نیز بر این باور بود که ضربهای به کشاورزی ما زده شد که تا سالها جبران نمیشود.
همچنین امام خمینی قبل از انقلاب فرهنگی، جهاد سازندگی را راهاندازی کرد که ناظر به آبادانی و توسعه روستاها است یا جهاد دانشگاهی را فعال میکند که ناظر به توسعه علم و فنآوری است یا جهاد خودکفایی را راهاندازی کرد که ناظر به صعنت است.
ایزدخواه در ادامه افزود: امام خمینی در انقلاب به جای اینکه به دنبال نهادسازی سیاسی باشد به دنبال نهادسازیهای اقتصادی رفت و این نشاندهنده جهتگیری اقتصادی امام است.