مشاهده خبر

یک شنبه 16 مهر 1402

بازی‌سازهای ایرانی چه می‌کنند؟

صنعت بازی‌سازی به دو پایه اساسی نیاز دارد، بازی‌ساز خلاق و هنرمند و دیگری سرمایه مادی کلان. ایران از نظر بازی‌ساز بسیار موفق است و سالانه تعداد زیادی از بازی‌سازهای ایرانی در شرکت‌های مختلف بین‌المللی مشغول کار می‌شوند. اما از نظر سرمایه مادی حتی در کشورهای توسعه یافته نیز این صنعت بسیار پرهزینه است.

1

برنامه 360 درجه با موضوع روز جمعه از شبکه افق پخش شد.

بازی‌ها اینقدر مهم هستند که مبنایی برای تولید فیلم و سریال‌های مختلف به شمار می‌روند. تا قبل از انقلاب دو مدل کنسول در ایران وارد شد اما در سال 1364 کنسول آتاری وارد کشور شد و تا مدت‌ها کنسول بازی بچه‌ها به شمار می‌رفت. در دهه 70 میکرو وارد ایران شد. در همین دهه، اولین استودیوی بازی‌سازی ایرانی شکل گرفت و اولین بازی ایرانی به نام شکارچی تانک ساخته شد. شکارچی تانک یک بازی دو بعدی بود که در نقش یک رزمنده در دفاع مقدس بازی می‌شد و به واسطه این بازی، صنعت بازی سازی در ایران متولد شد.

اولین بازی سه بعدی ایرانی در سال 1384 ساخته شد. اولین بازی ایرانی سه بعدی با نام جستجوی ایران، پایان معصومیت تولید شد. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سال 1387 بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شد و کلیه امور بازی در کشور به این بنیاد محول شد.

اولویت‌بندی، ابعاد فرهنگی، سیاست تشویقی برای بخش‌های خصوصی و دولتی، استفاده از ظرفیت‌های داخلی از جمله ماموریت این بنیاد بود. یکی دیگر از کارهای این بنیاد، راه‌اندازی نظام ارزیابی و رتبه‌بندی بازی‌ها بود.

صنعت بازی‌سازی به دو پایه اساسی نیاز دارد، بازی‌ساز خلاق و هنرمند و دیگری سرمایه مادی کلان. ایران از نظر بازی‌ساز بسیار موفق است و سالانه تعداد زیادی از بازی‌سازهای ایرانی در شرکت‌های مختلف بین‌المللی مشغول کار می‌شوند. اما از نظر سرمایه مادی حتی در کشورهای توسعه یافته نیز این صنعت بسیار پرهزینه است.

در سال 1400 یک بازی اول شخص به نام فرمانده مقاومت، نبرد آمرلی تولید شد که از نظر کیفیت بسیار بالا بود و توانست نظر بسیاری از گیمرهای سخت‌گیر ایرانی را جلب کند. قصه فیلم بر اساس واقعیت ساخته شده است و روایت آزادسازی شهر آمرلی است.

کسانی که این بازی را انجام می‌دهند، روایتی از واقعیت‌های حضور ایران در مقابله با داعش را خواهد فهمید و دیگر کسی نمی‌تواند بگوید چرا ایران در این درگیری‌ها شرکت کرده است.

نشریه‌های معتبر بین‌المللی در نقد این بازی تلاش‌های زیادی کردند و آن را دستگاهی برای پروپاگاندای ایران تلقی کردند.

در حال حاضر یکی از بهترین بازی‌های ایرانی از نظر بازیکن‌های حرفه‌ای داخل کشور، قیام مختار هست که توسط موسسه فرهنگی هنری منادیان ساخته شده است.

بازی‌های ایرانی مثل بقیه‌ بازی‌ها دارای نقاط ضعف هستند اما فاصله این نقاط ضعف آنقدر نیست که نتوان آن را مورد انتقاد جدی قرار داد زیرا با وجود بسیاری از مشکلات توانستند رضایت بسیاری از بازیکن‌ها را به دست آورد و قطعا نیازمند حمایت‌های جدی است.

آخرین اخبار

مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها