مشاهده خبر

دو شنبه 23 مرداد 1402

اختلال دو قطبی و رابطه آن با غلبه غریزه بر فطرت

یک پزشک و محقق طب سنتی گفت: روانپزشک‌ها می‌گویند فرد دچار دو قطبی است در واقع همان تقابل غریزه با فطرت است که در وجود همه ما وجود دارد ولی آن شخص در این مساله دچار بحران شده است.

1

برنامه انارستان با موضوع شفابخش بودن قرآن کریم و با حضور رضا منتظر، پزشک و محقق طب سنتی به عنوان مهمان برنامه روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

وی درباره تاثیر آرامش روان بر سلامت جسم گفت: تاثیر روان روی جسم را پزشکی امروز و روانشناسی هم تایید کرده است برخی بیماری هایی وجود دارد تحت عنوان سایکوسماتیک یا بیماری های روان تحریک، که حالات روحی روی جسم تاثیر دارد. علم پزشکی امروز اشکالی که در این مقوله دارد که آن را محدود کرده است مثلا این بیماری ها را محدود به فشارهای عصبی یا استرس کرده است این در حالیست که از دیدگاه تعالیم قرآنی، دامنه تاثیرات روانی روی جسم فقط استرس نیست و خیلی وسیع تر است.

منتظر در ادامه گفت: در داستان حضرت یعقوب در قرآن کریم مشاهده می کنیم که غم دوری حضرت یوسف باعث نابینایی حضت یعقوب می شود، یک غمی را فرو میخورد و به تبع آن دچار نابینایی می شود. بنابراین شاهد تاثیر روان را بر روی بینایی می بینیم.

همچنین در حکمت 143 نهج البلاغه حضرت امام علی علیه السلام می فرمایند که اندوهباری نیمی از پیری است. این حکمت نشان دهنده تاثیر مستقیم حالات روحی بر جسم است.

بنابراین آنچه که در بدن اتفاق می افتد یا ناشی از خروج موادی در بدن است یا از ذهن ناشی می شود . مولوی در بیتی این مضمون را دارد که رشد انسان از خیالاتش است اگر خیالاتش زیبا باشد.  لذا وقتی به ادبیات، قرآن، احادیث و حکمت ها نگاه میکنیم و همه را کنار هم قرار می دهیم مشاهده می کنیم که به صورت وسیعی درباره این مساله صحبت شده است.

این پزشک همچنین درباره تاثیر تقوا بر جسم گفت: تقوا یک معنای خاص دارد و یک معنای عام که به معنای خود مراقبتی یا خود نگهداری است که این موضوع را در تمام شئونات زندگی شخص باید رعایت کند. یعنی در غذاخوردن، در نشست و برخاست، در نگاه کردن، در حرف زدن و .... خود مراقبتی داشته باشد. تقوا باعث سلامت جسم و بی تقوایی باعث بیماری می شود.

در قرآن کریم اصول و مبانی که برای حفظ سلامت بدن است سرفصل هایش وجود دارد و شخص می تواند آن را به خوبی مشاهده کند. موارد جسمی را هر کس می تواند انجام دهد و نتیجه آن را ببیند اما مواردی که برای آرامش روان است؛ مختص اهل تقوا است و کمی خاص تر می شود. بنابراین شرط بهره مندی از سلامت جسمی؛ برخورداری از تقواست.

این محقق طب سنتی افزود: بیماری میتواند در عین حال که علل مادی شناخته شده داشته باشد می تواند علل سطح بالاتر روحی و روانی هم داشته باشد و این ها در طول هم هستند نه در عرض هم و باهم رقابتی ندارند.

در آیه 20 سوره رعد «... أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » خداوند می فرماید که یاد خدا قلب ها را آرام می کند، این قلب میتواند قلب مادی هم باشد، افرادی که آرامش دارند قلب داخل قفسه سینه شان سکته نمی کند چرا که قلبشان اطمینان دارد . چون کسی که در حادثه کوچک خودش را می بازد و سکته می کند معلوم می شود که در همان لحظه یاد و ذکر خدا در قلبش نبوده است.

وی درباره وجود رابطه در تقابل فطرت و غریزه و سلامت جسم و روح گفت: در انسان دو جریان اصلی وجود دارد.  طبق آیه 30 سوره رم «... فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا...» یکی از جریان ها، فطرتی است که خدا انسان ها را بر اساس آن خلق کرد. جریان دوم براساس آیه 53 سوره یوسف «.... إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ...»  نفس اماره است که انسان را به بدی ها دعوت میکند. غریزه با فطرت همیشه تقابل دارد.

روانپزشک ها می گویند مثلا فرد دچار دو قطبی است در واقع همان تقابل است که در وجود همه ما وجود دارد؛ ولی آن شخص در این مساله دچار بحران شده است. بنابراین تقوا فطرت را تقویت می کند و همه دستوراتی که در زمینه تقوا وجود دارد، هدفش تقویت آن نیرویی است که حاکم بدن یعنی فطرت است و انسان وارونه غرایز بر او حاکم می شود و انسان سالم کسی است که فطرت بر او حاکم شده است. حتی از بیماری ها جسمی در امان می ماند. خیلی از امراض روانی ناشی از حاکمیت غریزه است .

وی در پایان درباره چگونگی غلبه غرایز بر فطرت گفت: گام اول انس با قرآن کریم ، گام دوم ذکر خدا به مفهوم عمیق، حضور خدا را در تمام مراحل زندگی و همه جا درک کنیم، گام سوم توکل، امور را به خداوند واگذار کردن و گام چهارم مخالفت با هوای نفس، ایستادن در جلوی امیال غریزی سودجایانه است.

آخرین اخبار

مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها