مشاهده خبر

جمعه 26 آبان 1402

چی کار کنیم تو پاییز مریض نشیم؟

یک متخصص طب سنتی گفت: اعضای بدن که سرد و خشک هستند انتظار می‌رود در فصل پاییز بیشتر تشدید شود. مثلاً مفاصل دارای مزاجی سرد و خشک هستند و در چنین فصلی احتمال بروز بیماری مفاصل بیشتر است. ترشح‌ها، نزله‌ها، سینوزیت، خشکی پوست و.. در این فصل بیشتر است.

0

برنامه انارستان با موضوع تدابیر پیشگیرانه و درمان بیماری‌های فصل پاییز و با حضور سید علی ظفرپور، پزشک و متخصص طب سنتی روز سه شنبه از شبکه افق پخش شد.

وی گفت: به دلایل مختلف فصل پاییز فصل بیماری‌ها است و به دلیل سرد و خشک بودن می‌تواند ریشه بسیاری از بیماری‌ها باشد.

این متخصص طب سنتی گفت: فصل‌ها یکی از مهمترین موضوعات طب سنتی است که دارای مزاج هستند و هر فصلی با تدابیر خاص خود باید رفتار شود.

مظفرپور افزود: در این فصل مزاج به سمت سرد و خشکی پیش می‌رود. مثلاً اگر کسی مزاج گرم و تر دارد به سمت اعتدال پیش می‌رود و حال بهتری را در پاییز تجربه می‌کند.

وی گفت: کسانی که مزاج سرد و خشک دارند باید در این فصل مراقبت بیشتری نسبت به بیماری‌ها داشته باشند زیرا احتمال بروز بیماری در این افراد بیشتر است.

این متخصص طب سنتی گفت: کسانی که سرد و خشک هستند معمولاً لاغر اندام هستند و پوست خشکی دارند. معمولاً ریزبین هستند و موهای زبر دارند.

مظفرپور افزود: کسانی که دارای مزاج سرد و خشک هستند، در فصل پاییز به آن بیماری که احیانا زمینه آن را دارند بیشتر دچار می‌شوند. مثلاً کسی که دارای بیماری روحی هست، در این فصل احتمال بروز بیماری روحی در او بیشتر است.

وی گفت: اعضای بدن که سرد و خشک هستند انتظار می‌رود در فصل پاییز بیشتر تشدید شود. مثلاً مفاصل دارای مزاجی سرد و خشک هستند و در چنین فصلی احتمال بروز بیماری مفاصل بیشتر است. ترشح‌ها، نزله‌ها، سینوزیت، خشکی پوست و.. در این فصل بیشتر است.

این متخصص طب سنتی گفت: برای درمان خشکی پوست ناشی از فصل و نه عامل خارجی، باید از عوامل سردی مانند ترشی، ماست و دوغ، غذاهای با هضم سنگین مانند الویه و ماکارونی جلوگیری کرد.

مظفرپور افزود: خاکشیر می‌تواند به رطوبت بدن کمک کند. روزانه صبح و عصر یک لیوان مصرف شود می‌تواند برای رطوبت بخشی به بدن کمک کننده باشد. همچین ماءالجبن و ماء الشعیر طبی برای رطوبت‌بخشی به بدن نیز مفید است. همچنین روغن بادام شیرین برای رطوبت بخشی به بدن نیز در کنار این موارد می‌تواند موثر باشد.

وی گفت: در فصل پاییز سرفه بیشتر می‌شود و بهترین و مقوی‌ترین چیزی که برای ریه موثر است نخودآب است که ترکیبی از نخود و گوشت گوسفند است. همچنین کمپوت خانگی سیب برای ریه خصوصا سرفه نیز بسیار مفید است.

این متخصص طب سنتی گفت: در سرفه‌های خشک چیزهای لعاب دار مانند تخم بالنگو بسیار مفید است.

مظفرپور افزود: یک ترکیب بسیار خوب برای سرفه بخصوص سرفه‌های خشک، ترکیب آویشن، بابونه و مرزنجوش است اما از آن بهتر ترکیب آویشن و بابونه به اندازه یک قاشق غذاخوری به اضافه ده دانه تا بیست دانه گل ختمی و ده تا بیست عدد عناب در یک فلاسک ریخته و دم بکشد و هر هشت ساعت یک بار یک لیوان از این ترکیب میل شود در بچه‌ها کمتر به اندازه نصف لیوان باشد.

وی گفت: استفاده از چیزهایی که گرمی و تری دارد مانند بادام و شیر بادام و حریره بادام که جوهر مغز را تقویت می‌کند بسیار برای پاییز مناسب است. همچنین ترکیب بادام و انجیر یکی از بهترین ترکیب‌ها برای درمان بیماری‌های روحی ناشی از فصل پاییز است. همچنین کمپوت سیب و گلاب و زعفران که مفرح هست و برای افسردگی بسیار می‌تواند موثر باشد.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها