مشاهده خبر

پنج شنبه 13 مهر 1402

اسلام هراسی و ایران هراسی در هالیوود

بخش زیادی از اطلاعات مردم دنیا مخصوصا نسل جوان دنیا و حتی کشورمان از حوادث مهم دنیا محصول روایت اول آمریکا است. یکی از اتفاقاتی که آمریکایی ها تلاش کردند از تکنیک روایت اول برای مردم روایت کنند، ایران بعد از انقلاب اسلامی بود.

0

برنامه 360 درجه با موضوع اسلام هراسی و ایران هراسی در هالیوود روز چهارشنبه از شبکه افق پخش شد.

روایت اول یکی از تکنیک های اصلی جنگ های رسانه ایست. هر کس برای بار اول یک روایت از یک اتفاق را بگوید برای مردم باور پذیرتر است حتی اگر روایت دوم و سوم دقیق تر و واقعی تر باشد باز هم نمی تواند روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارد.

یکی از اتفاقات قرن بیستم فاجعه چرنوبیل بود که یک راکتور هسته ای نزدیک شمال اکراین امروزی منفجر می شود و 5 میلیون نفر در نصف اروپا به این مواد آلوده شدند.

تا قبل از سال 2019 مردم اطلاعات زیادی از این اتفاق نداشتند و کم تر کسی از آن اطلاع داشت اما بعد از آن اطلاعات دقیقی از مردم شنیده می شد این اطلاعات برگرفته از سریال 5 قسمتی چرنوبیل که در سال 2019 توسط شبکه (HOB) منتشر شد، بود. دو سال بعد روس ها یک فیلم تحت عنوان چرنوبیل پرتگاه ساختند اما چون روایت دوم به حساب می آمد تقریبا کسی از آن خبر ندارد.

بخش زیادی از اطلاعات مردم دنیا مخصوصا نسل جوان دنیا و حتی کشورمان از حوادث هم دنیا محصول همین روایت اول آمریکا است. یکی از اتفاقاتی که آمریکایی ها تلاش کردند از تکنیک روایت اول برای مردم روایت کنند، ایران بعد از انقلاب اسلامی بود.

شخصیت های شرور ایرانی و مسلمان در فیلم های هالیوودی یک ویژگی های مشترک داشتند، اولا به سختی می شود در این فیلم ها فرق بین ایرانی، عرب، افغانستانی را تشخیص داد چون همه به زبانی صحبت می کردند که ترکیبی از عربی و فارسی بود. مردم غرب آسیا در اکثر فیلم های هالیوودی، آدم های زشت و با سربند و عمامه و چفیه هستند. همینطور ریش در این شخصیت ها خیلی مهم است، هر چقدر ریش بلندتر شرارت و خباثت شخص بیشتر است.

فیلم بدون دخترم هرگز سال 1991 براساس کتابی به این نام نوشته بتی محمودی ساخته شد. بتی و خانواده اش در وسط جنگ ایران و عراق وارد ایران می شوند. نشانه های ضد ایرانی فیلم از همان لحظه ورود شخصیت ها به ایران شروع می شود. مردم ایران هم در این فیلم همه بی فرهگ، متعصب و پرخاشگر هستند و تمام این ویژگی های منفی به دلیل دین و مذهبشان است.

فیلم سبتامبرهای شیراز در سال 2019 براساس کتابی به همین نام نوشته دالیا سافر ساخته شده است. نویسنده ادعا می کند که این داستان واقعی و براساس اتفاقاتی که برای پدرش افتاده، نوشته شده است. داستان فیلم درباره یک یهودی پولدار است که توسط نیروهای سپاه بی علت دستگیر می شود و تمام فیلم درباره شنکجه این شخص است تا زمانی که کل داراییش را برای آزاد شدنش می دهد. تمام فحوای این فیلم این است که یهودی مظلوم توسط مسلمان ظالم گرفتار شده است.

در هالیوود فیلم های اکشن، جاسوسی و علمی تخیلی هستند که شخصیت های منفی آن ایرانی ها و عرب ها و افغانستانی هستند که می خواهند دیگران مخصوصا آمریکایی ها را ترور کنند.

پلیس آهنی محصول سال 2010 یکی از این فیلم ها است. این فیلم سکانسی دارد که تهران را در سال 2028 نشان میدهد که تهران را در این آینده آمریکایی ها تسخیر کرده اند و کنترل و نظم شهر را به یک سری رباط جنگی داده‌اند.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها