مشاهده خبر

شنبه 25 شهریور 1402

تدبیر رهبری محاسبه طراحان اغتشاش را بر هم زد

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: طراحان اغتشاش چند مساله را مدنظر قرار ندادند، نخست آنها از نظر ایدئولوژیک و گفتار با جامعه ایران فاصله داشتند، دوما عمق اجتماعی جمهوری اسلامی ایران را نفهمیده بودند و سوما نقش مهم رهبر را اشتباه محاسبه کرده بودند. چیزی که آنها را شکست داد، مجموعه تدابیر، درایت و ذکات رهبر بود.

0

برنامه وارونگی با موضوعات اجتماعی و فرهنگی و با هدف پاسخگویی به شبهات مطرح شده، روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش شبهه به موضوع سرگذشت اپوزسیون با حضور سعید آجرلو، کارشناس سیاسی، پرداخته شد.

وی گفت: در یک سال گذشته در سطح اپوزیسیون شاهد فروپاشی و از هم گسستگی و احساس شکست در این اپوزیسیون هستیم. در سطح دولت های غربی محاسابات اشتباه در مورد ایران و حاکمیت و تدابیر و در سطح جامعه نوعی تفاوت  وتغییر ادراک آنها نسبت به طرف خارجی مواجه هستیم. این ویژگی ها جزو ویژگی های یکسال گذشته است.

آجرلو افزود: در پایان شهریور 1401 با یک پروژه پیچیده و چند رسانه ای امنیتی، سیاسی و اجتماعی با هدف براندازی مواجه بودیم. به یقین هدف اصلی برخی از سرویس های منطقه ای، سرویس های غربی و دولت های غربی، ایالات متحده چیزی جز تضعیف ایران و براندازی حکومت ایران و ویرانی نبوده است.

این پروژه ای که در نیمه دوم سال 1401 تا پایان سال تداوم داشت، ابعاد مختلفی داشت مهمترین ویژگی آن، تروریسم رسانه ای بود و با شبه رسانه هایی موجهه شدیم که به رادیکالیسم، خشونت و ویرانی طلبی تشویق می کردند. نمونه بارز آن تلوزیون اینترنشال بود. با هدف القای احساس فروپاشی و چیزی که خودشان اذعان می کردند انقلاب سریع با تعاریفی که ساخته بودند واین حس را حتی توانستند به بخشی از سلبریتی ها و نخبه ها القا کنند.

این کارشناس سیاسی گفت: دو هفته اول فوت مهسا امینی، در سطح بالای حاکمیت و جامعه همدلی به وجود آمد. اما این فقط فاز اول بود. این شبهه رسانه ها موضوع گشت ارشاد و حجاب را از جایی به بعد به موضوع امنتی تبدیل کردند. در این اغتشاشات و این جنگ رسانه ای به دنبال چند مساله بودند.

مساله اول این موضوع تغییر محاسابات و  تغییر ادراک جامعه بود با این توهم که فروپاشی وبراندازی نزدیک است، مساله دوم، تروریسم خیابانی که در راستای تروریسم رسانه ای قرار گرفته بود. مساله سوم این ماجرا، منزوی کردن ایران در صحنه بین المللی بود از طرق مختلف و حتی درخواست اخراج سفرای ایران. مساله چهارم، ائتلاف اپوزسیون بود. هدف وحدت بخشیدن به طیف های مختلف تجزیه طلب ها، سلطنت طلبها، شبه جمهوری خواهان و سلبریتی هایی مثل علینژاد و امثالهم ایجاد بود.  مساله پنجم ایجاد و گسترده کردن شکاف بین حاکمیت و ملت و شکاف بین ملت و جامعه.

وی ادامه داد: یک سال بعد از شهرویور 1401 ، ابتکار عمل جمهوری اسلامی بسیار در اشکال مختلف باعث فروپاشی توهم انقلاب و فروپاشی این اپوزیسیون شد. آنها اصل قضیه را بر یک نوع براندازی نرم و ذهنی قرار دادند و ذهن مخاطب را تسخیر کردند. اما جمهوری اسلامی و رهبر با اتخاذ تدابیر درست این آرزو را برای آنها محال کرد.

وی تاکید کرد: موضوع حجاب و پوشش، یک موضوع فرهنگی و اجتماعی است و با امنیتی و سیسی ساختن آن، تصور می کردند که اقتصاد ایران فرو می پاشد و ابر تورم و اعتصاب باعث مختل شدن سازمان های اداری و کاهش شدید ارزش پول ملی شود.  اما طبق افکار سنجی خیلی معتبر نشان میدهد که در مرداد 1402 ادراک مردم از اقتصاد آینده نسبت به اردیبهشت 1402 خیلی بهتر شد.

اقتصاد ایران تقریبا نسبت به سال گذشته وضعیت باثبات تری دارد. عفو سراسری که رهبری اعلام کرد کاملا محاسباتشان را به هم زد. همینطور پیشرفت در سیاست خارجی کاملا برعکس چیزی که میخواستند اتفاق افتاد. آنها میخواستند که ما را منزوی کنند .امروز آمریکا و اروپا ما را برای دور جدید مذاکرات برجام دعوت کرد، تبادل زندانیان، آزاد سازی پول بلوکه شده، عضویت ایران در شانگهای و بریکس و تفاهم پکن با دولت سعودی اینها کابوس طراحان اغتشاش بود.

آجرلو گفت: طراحان اغتشاش چند مساله را مدنظر قرار ندادند، نخست آنها از نظر ایدئولوژیک و گفتار با جامعه ایران فاصله داشتند، دوما عمق اجتماعی جمهوری اسلامی ایران را نفهمیده بودند و سوما نقش مهم رهبر را اشتباه محاسبه کرده بودند. چیزی که آنها را شکست داد، مجموعه تدابیر، درایت و ذکات رهبر بود.

مجموعه تدابیر رهبری این بود که از روز اول مراقبت کردند که تقابل بین دولت حاکمیت و جامعه ایجاد نشود همینطور تقابل بین جامعه اتفاق نیافتد و تلاش کردند مشخص کنند که مساله اصلی دشمن باشد نه طیف های مختلف اجتماعی  

این کارشناس سیاسی گفت: شورای همبستگی اساسا از یک تراژدی به یک کمدی تبدیل شد و نماد این کمدی رضا پهلوی است. رویای رسیدن به وحدت به کابوس فروپاشی تبدیل شد. این شورا قبل از ینکه حتی به دو ماه برسد، از هم پاشید. دلیل اصلی این فروپاشی و چالش اصلی این ائتلاف  طیف سلطنت طلب ها بود. سلطنت طلبها به شدت انحصار طلب هستند. علاوه بر آن این ها نمایندگی اجتماعی ندارند، درگیر انحصارهای گروهی هستند و از طرف جامعه جدی گرفته نمی شوند.

وی افزود: دیگر ضعف های این اپوزیسیون، تلقی نادرست از جامعه؛ از جهموری اسلامی، معادلات جهانی و نداشتن هیچگونه برنامه سازنده بود علاوه بر این این شخصیت ها اصلا شخصیت های مبارز سیاسی نبودند و نیستند وشغلشان مقطعی است.  مساله مهم نسبت این گروه با دولت های غربی است . غرب هدفش این بود که اگر واقعا از این جماعت اپزسیون کاری برآید، حمایت کند و البته تمام حمایتش را از آنها کرد. اما دولت های غربی متوجه شدند که محاسباتشان نادرست است.

آجرلو خاطرنشان کرد: گفتار سلطنت طلبها یک گفتار واپس گرا و عقب مانده و بدون توجه به مقتضیات زمان است و بازتولید این گفتار در ایران امروز با ویژگی های که دارد؛ ناممکن و غیر واقعی و کاملا غیر مرتبط با واقعیت های جامعه است. اساسا در حوزه سازندگی و آینده هیچ حرفی برای گفتن از سمت سلطنت طلبها نمیبینیم.

رضا پهلوی ابزار دست سرویس های غربی و الان ابزار دست صهیونیستیها است. یک طیفی از سلطنت طلب ها هم وجود دارند که عمدتا در فرشگرد قرار دارند و حمایت امنیتی ثابتی دارند. به شدت انحصار طلب هستند و می خواستند بقیه اپوزیسیون را حذف کنند و خودشان را جریان اصلی این اپوزیسیون معرفی کردند.

اما اتفاقی که باعث شد خاندان پهلوی دچار فروپاشی شوند مساله اقتصادی و اجتماعی بود که بعد منجر به به فروپاشی سیاسی شد؛ وقتی سه ساخت ایدئولوژیک، اقتصادی و سیاسی بهم ریخت، انقلاب اتفاق افتاد.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها