کارکرد رسانه در نهادینهسازی اخلاق سیاسی
نویسنده سیدهصدیقه حسینی
جايگاه اخلاق در نظام اجتماعي از ديرباز مورد توجه و امعان نظر متفكران و انديشمندان اجتماعي و مكاتب گوناگون الهي و بشري قرار داشته است و اخلاق به مثابه چارچوب هنجارهاي بنيادين حيات بشري از جمله مقولاتي است كه انسان متفكر از آغاز حيات خود دل مشغول آن بوده است و آموزههاي اخلاقي در حسن سلوك و تعامل آدميان با يكديگر، بخش مهمي از دغدغههاي انديشههاي انديشوران و خردورزان را به خود اختصاص داده است. رهنمودهاي اخلاقي اديان نيز با مباحث و گفتمان مربوط به حوزههاي اخلاق اعم از اخلاق فردي و اجتماعي پيوندي ديرينه و ديرپاي دارد. بنابراين اخلاق را ميتوان يكي از سرچشمههاي معنايي زندگي انسان و از جمله مؤلفههاي تمايزبخش از زندگي ديگر موجودات دانست. در انديشه سياسي اسلام از جهتي اخلاق بخشي از تعاليم الهي و يكي از اجزاي سهگانه و مهم شريعت الهي شمرده شده است. چنانچه دين اسلام را به اعتقادات، اخلاقيات و احكام تقسيم كردهاند و از جهتي ديگر ميتوان گفت اخلاق تمام تعاليم شريعت را شامل شده است و به اصطلاح «مخ شريعت» محسوب ميشود. ازاينرو اخلاق نه تنها در خدمت سياست نيست و تابعي از سياست به حساب نميآيد بلكه سياست زير مجموعه اخلاق است و تابعي از اخلاق به شمار ميرود. و از آنجا كه اسلام براي تهذيب انسانها آمده است و هدف اسلام و همه انبيا اين است كه آدمها را تربيت كنند بر اساس چنين تفكري خاستگاه هر رويكرد سياسي بايد اخلاق باشد و توجه به معنويت اجتنابناپذير است و سياست امتداد اخلاق و تلاشي براي تحقق آرمانها و اهداف ديني است و با پيوند سياست و اخلاق نتايج بزرگ معنوي به دست ميآيد ازاينرو امام راحل (ره) اخلاق و سياست ديني را يگانه ميشمارد و ميفرمايد: «اسلام» احكام اخلاقي اش هم سياسي است، همين حكمي كه در قرآن هست كه مؤمنين برادر هستند اين يك حكم اخلاقي است، يك حكم اجتماعي است، يك حكم سياسي است... علاوه بر اينكه يك اخلاق بزرگ اسلامي است و نتايج بزرگ اخلاقي دارد، يك حكم بزرگ اجتماعي و نتايج بزرگ اجتماعي دارد. امروزه با توجه به وقايع ناخوشانيدي كه در عرصه سياسي به چشم ميخورد ارتباط ميان اخلاق و سياست حداقل در رسانهها مورد كنكاش است البته در اين ميان گروههاي مختلف سياسي نيز فصلي از انتقاد خود به وضع موجود را به بي اخلاقي در ميدان سياست اختصاص ميدهند بدون آنكه مشخص كنند رعايت اخلاق سياسي چه ضرورتهاي ارزشي و عقلاني دارد و اينكه هويت انسان در جامعه به اخلاق سياسي اوست. شناسنامه سرشناسه: حسینی، سیدهصدیقه، 1361 - عنوان و نام پديدآور: کارکرد رسانه در نهادینهسازی اخلاق سیاسی/ نویسنده سیدهصدیقه حسینی. مشخصات نشر: قم: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، مرکز پژوهشهای اسلامی، ۱۳۹۲. مشخصات ظاهری: ۱۳۴ص. شابک: 3-327-514-964-978 وضعیت فهرست نویسی: فیپا یادداشت: کتابنامه : ص. [۱۲۵] - ۱۳۴ ؛ همچنین به صورت زیرنویس. موضوع: اخلاق و سیاست موضوع: رسانههای گروهی -- جنبههای اخلاقی موضوع: اخلاق اسلامی شناسه افزوده: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. مرکز پژوهشهای اسلامی رده بندی کنگره: 1392 2ک5ح/254/1 BP رده بندی دیویی: ۲۹۷/۴۸۳۲ شماره کتابشناسی ملی: ۳۳۷۱۳۱۶ کارکرد رسانه در نهادینه سازی اخلاق سیاسی سیده صدیقه حسینی تهيه كننده و ناشر: مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما صفحهآرا: فاطمه جهانگیر ویراستار: منیره ماشااللهی چاپ: اول / 1392 شمارگان: 800 جلد شابک: 3 - 327 - 514 - 964 – 978 قيمت: 41000 ريال کليه حقوق چاپ و نشر محفوظ است نشاني: قم، بلوار امين، مرکز پژوهشهاي اسلامي صداوسيما؛ تلفن: 32915511 - 025 دورنگار: 32915510 تهران: خيابان جام جم، ساختمان شهيد رهبر، طبقه زير زمين؛ تلفن: 22014738 - 021 نمابر: 22164997 دفتر خراسان: مشهد، خيابان امام خميني=، جنب باغ ملي، ساختمان صبا، طبقه سوم؛ تلفن: 2215108 - 0511 نمابر: 2215106
14 نظر در انتظار تاييد