1397/3/21
پایه‌های تفکر قومیت‌گرایی در سوریه متزلزل شده است/ در ماه‌های آخر جنگ در سوریه هستیم
تصویر خبر
برنامه تلویزیونی «جهان آرا» یکشنبه شب با حضور حجت الاسلام غریب رضا و با موضوع ایران، سوریه و فلسطین از شبکه افق پخش شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه افق سیما، یازدهمین برنامه از سری جدید جهان‌آرا با موضوع «ایران، سوریه، فلسطین» یک‌‌شنبه شب 20 خرداد سال 1397 روی آنتن این شبکه رفت.

با پاکسازی عمده مناطق در دست داعش در سوریه می‌توان امیدوار شد این کشور ماه‌های پایانی جنگ خانمان‌سوز و ویرانگری را می‌گذراند که با جنایت‌های داعش و سایر گروه‌های تکفیری داغ‌های سنگینی بر دل نه فقط اسلام بلکه بشریت قرار گرفته است. با برگزاری راه‌پیمایی روز قدس در جمعه‌ای که گذشت عوامل جهان‌آرا بر آن شدند طی برنامه‌ای به این دو موضوع بپردازند.

مهمان حضوری برنامه حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا فعال فرهنگی غرب آسیا و مدیر مؤسسه گفتگوی دینی و وحدت بود. ایمان عادلی دبیر مجمع تشکل‌های بین‌الملل طی ارتباط تلفنی وارد گفتگو شد. محمدحسین بدری هم مجری برنامه بود.

 

در سوریه تنش‌ها به‌وسیله احزاب معارض سازماندهی می‌شد

غریب‌رضا در خصوص تفاوت آنچه در سوریه رخ داد با آنچه که به عنوان بیداری اسلامی از سال 2011 در کشورهای دیگر اسلامی نظیر مصر، تونس، یمن و لیبی گذشت، توضیح داد: جنگ در سوریه شاخصه‌های متفاوتی با بیداری اسلامی داشت، اول اینکه در سوریه تنش‌ها به‌وسیله احزاب معارض سازماندهی می‌شد، اما در بیداری اسلامی جنبش‌های مردمی و غیر حزبی عمدتاً از جوانان شکل گرفت. دوم اینکه تظاهرات در سوریه علیه حاکمیت در حد چند صد نفر بود، اما مثلاً در مصر تظاهرات‌های میلیونی به وقوع پیوست.

وی در ادامه افزود: سومین تفاوت این است که در بیداری اسلامی پایتخت‌ها مرکز انقلاب‌ها و شاهرگ سیاسی و کانون انقلاب‌ها و اعتراض به حاکمیت بودند، اما در پایتخت سوریه تظاهرات‌ها در حمایت از حاکمیت بود و اعتراض‌ها در شهرهای مرزی که مرتبط با گروه‌های تکفیری بودند شکل گرفت.

مدیر مؤسسه گفتگوی دینی و وحدت تفاوت چهارم را جنگ مذهبی در سوریه مطرح ساخت و یادآور شد: در کشورهای بیداری اسلامی انقلاب‌ها مایه وحدت ملی و دینی آنها بود، مثلاً در میدان التحریر مصر مسیحیان و مسلمانان قرآن و صلیب را کنار هم می‌گرفتند، اما در سوریه شعار «العلوی فی التابوت و المسیحی البیروت» بالا رفت، یعنی علوی‌ها را می‌کشیم و مسیحی‌ها به بیروت بروند. در واقع نگاه طایفه‌ای و مذهبی و جنگ مذهبی در سوریه وجود داشت.

وی به بیان رویدادی پرداخت و توضیح داد: در منطقه سرسبز و کوهستانی اِصلُنفه جنگی رخ نداد بلکه حملات پراکنده‌ای توسط گروه‌های تروریستی انجام می‌گرفت که بعد دفع می‌شد. در صبح 27 ماه رمضان ـ که به‌زعم آنها سحرش شب قدر بود ـ جبهه‌النصره به اِصلُنفه حمله کرد و 130 نفر را به طرز فجیعی کشت.

این فعال فرهنگی غرب آسیا در ادامه شرح داد: به منزل یکی از شهدای اصلنفه رفتیم. خانمی را دیدم که شوهر، پدر شوهر و برادر شوهرش را کشته بودند. ایشان تعریف می‌کرد موقعی که جبهه‌النصره من و دو دخترم را به اسارت به ترکیه می‌برد روی زمین سر بریده و جسد پدر شوهرم را دیدم. به منزل ما نارنجک انداخته بودند و نارنجک منفجر و کمرم پر از ترکش شد و به کمرم شلاق می‌زدند. تنها جرم ما این بود که علوی بودیم و ما را تکفیر می‌کردند. البته این خانم با گفتگوها و مذاکرات آزاد شده بود.

وی اضافه کرد: داعش معمولاً در حملاتش مردها را می‌کشت و زن‌ها را به کنیزی می‌برد، اما جبهه‌النصره با وجودی که جنایت‌های زیادی انجام داد، اما در خصوص اسرا با عقلانیت سیاسی عمل می‌کرد و اسرا را می‌برد و طی مذاکره یا پول می‌گرفت یا تبادل اسرا می‌کرد.

غریب‌رضا اشاره کرد: تکفیری‌ها غیر از اصلنفه به مناطق دیگر سوریه هم حمله می‌کردند و عده زیادی از مردم عادی از مذاهب مختلف را سر می‌بریدند و تعدادی را به اسارت می‌بردند.

وی در خصوص تفاوت پنجم شرح داد: در بیداری اسلامی مردم آن کشورها می‌خواستند دنباله‌روی خارجی‌ها نباشند و خواهان استقلال سیاسی بودند، اما در سوریه کشورهای اسلامی علیه حاکمیت سوریه و در حمایت از معارضین این کشور کنفرانس دوستان سوریه را تشکیل دادند.

 

هدف جنگ در سوریه فروپاشی قلعه مقاومت در این کشور بود

این فعال فرهنگی غرب آسیا دو عامل اصلی جنگ در سوریه را تلاش برای ایجاد و گسترش گسل‌های خونین بین ادیان و مذاهب و فروپاشی قلعه مقاومت در این کشور دانست.

وی در خصوص انقلاب‌های بیداری اسلامی و تفاوت دیگرش با اتفاقات سوریه اضافه کرد: این انقلاب‌ها دومینووار بودند، اما در سوریه حرکت ضد حاکمیت سه ماه و نیم طول کشید تا پا بگیرد و گسترش یابد.

در ادامه گوشه‌ای از صحبت‌های اعتراضی دختری فلسطینی در بین سربازان رژیم صهیونیستی پخش شد.

غریب‌رضا پیرامون مناطق آزادشده سوریه بیان کرد: نواری از دمشق، حماه، حلب، حمص، الرقه، دیرالزور و البوکمال تا شرق سوریه در دست داعش بود که آزاد شدند.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق در دست داعش جنگ روانی سنگینی علیه ایران و خط مقاومت برای مردم عادی سوریه به وجود آوردند، اما در سخت‌ترین عملیات آزادسازی سوریه در حلب و نقش نیروهای ایرانی در نجات مردم عادی و بی‌دفاع مردم عادی نگاه مردم این کشور به ایران تغییر کرد و تبلیغات منفی داعش علیه ایران خنثی شد.

مدیر مؤسسه گفتگوی دینی و وحدت در این خصوص بیان کرد: نیروهای ایرانی مردم عادی حلب را از زیر حملات تکفیری‌ها با اتوبوس نجات می‌دادند و حتی برای این کار شهید دادیم. بعضی از کسانی که نجات یافتند از خانواده‌های مسلحین بودند، اما چون به ایرانی‌‌ها پناه آورده بودند تا نیروهای ایرانی آنها را نجات دهند تک‌تیراندازهای داعش آنها را می‌زدند. ایران آنها را نجات داد و امنیتشان را تأمین و به آنها رسیدگی کرد.

وی راجع به محرومیت نقاط مرزی سوریه اشاره کرد: میزان محرومیت در این مناطق شدید است و بچه‌ها هفت سال است درس نخوانده‌اند.

این فعال فرهنگی غرب آسیا مطرح کرد: در آنجا کارهای مختلف فرهنگی کردیم که بسیار جواب داد.

 

مردم سوریه ایرانی‌ها را نجات‌دهنده می‌بینند

وی تصریح کرد: مردم سوریه ایرانی‌ها را به عنوان کسانی که می‌خواهند مذهب و تفکرشان را به آنها تحمیل کنند نمی‌بینند، بلکه ایرانی‌ها را نجات‌دهنده می‌دانند.

غریب‌رضا اذعان کرد: فضای سوریه فضای درگیری، جنگ و جو سنگین امنیتی بود و فرصت کار فرهنگی شایسته و بایسته نداشتیم، اما الان فضای مردمی آماده‌ای در این کشور داریم و حکومت سوریه در مناطق آزادشده همکاری خوب فکری و فرهنگی با ما دارد.

مدیر مؤسسه گفتگوی دینی و وحدت هدف ایران را از حمایت از سوریه ماندن این کشور در خط مقاومت مطرح و اشاره کرد: ما در پی تحمیل مذهب نیستیم.

 

وی افزود: مردم سوریه به دنبال بازگشت همزیستی مسالمت‌آمیز هستند.

غریب‌رضا اعلام کرد: داعش دشمن ایران نبود، دشمن انسانیت بود و شری که از سوریه و عراق دفع شد، دامن‌گیر جهان می‌شد. هدف آنها رسیدن به ایران بود و سوریه و عراق مقدمه کار بودند.

بدری اشاره کرد: روس‌ها همزمان با امور نظامی مشغول فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی شدند و از ما جلوتر هستند.

غریب‌رضا توضیح داد: سوریه و روسیه حکومت‌های سکولار دارند و روسیه تفاوت‌هایی در نگاه و فرهنگشان با ما دارند و ما هم به دنبال تلقین و حقنه کردن نگاه مذهبی و دینی‌مان نیستیم، اما به هر حال حکومت دینی هستیم. طبعاً ممکن است در بعضی مناطق دست روس‌ها بازتر باشد.

وی تأیید کرد: روس‌ها از لحاظ فرهنگی از ما فعال‌تر هستند، اما حاکمیت سوریه هم در مناطق آزادشده از دست داعش به ما آزادی عمل و اجازه فعالیت می‌دهد، چون می‌خواهد خط مقاومت آلترناتیو دینی برای آنها باشد.

این فعال فرهنگی غرب آسیا اضافه کرد: مقام معظم رهبری به ما دستور داده‌اند به هیچ وجه وارد اختلافات مذهبی نشویم و فرمانده سپاه قدس سردار سلیمانی هم به این مهم تأکید ویژه دارند. حتی مجموعه‌های فرهنگی کشور سوریه وظیفه دارند شعارهای تند باقی‌مانده از داعش و سایر گروه‌ها را که روی دیوارها نوشته شده‌اند پاک کنند تا آثاری از تندروی مذهبی باقی نماند.

وی تصریح کرد: مردم سوریه که می‌بینند ما با نگاه باز اسلامی و حفظ برادری با آنها برخورد می‌کنیم و از ما استقبال می‌کنند و حکومت سوریه هم با ما همراهی می‌کند.

در ادامه گزیده‌ای از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار صمیمی با اعضای هیئت بلند پایه‌ وزارت اوقاف سوریه متشکل از وزیر اوقاف، معاونین و مدیران اوقاف استان‌های مختلف و رؤسای دانشگاه‌های دینی زیر نظر این وزارتخانه در خصوص اتحاد شیعه و سنی و نوید پیروزی بر رژیم صهیونیستی و خواندن نماز جماعت در قدس در آینده‌ای نزدیک پخش شد.

غریب‌رضا به نکته وزیر اوقاف سوریه در این دیدار اشاره و ابراز امیدواری کرد: صحبت وزیر اوقاف سوریه آغاز فصل جدیدی در رویکرد این کشور به دین است، چون او گفت بشار اسد به ما گفته است ما در سوریه دو ارتش داریم یکی نظامی که با سلاح با مسلحین و تکفیری‌ها می‌جنگد و دیگری وزارت اوقاف است که علمای ادیان و مذاهب مختلف روی منبرها و در مراکز دینی و مساجد و کلیساها با فکر تکفیری مبارزه می‌کند.

وی افزود: وزیر اوقاف سوریه می‌گفت بشار اسد به ما راهبرد تبلیغ دین را ارائه کرده و گفته دین را آن‌گونه که خدا نازل کرده نه آن‌گونه که بشر تحریف کرده است تبلیغ کنید.

 

اگر دین ممنوع شود مردم برای جبران خلاء به سمت تفکر تکفیری کشیده می‌شوند

مدیر مؤسسه گفتگوی دینی و وحدت تأکید کرد: من این گفته را تحول فکری و دینی می‌دانم، چون وقتی اخوا‌ن‌المسلمین در دوره‌های قبل وارد جنگ با سوریه شد حزب بعث رویکرد ضد دینی شدیدی پیدا کرد، اما الان حاکمیت سوریه به این بلوغ رسیده است که اگر دین مثل حاکمیت زین‌العابدین بن علی در تونس ممنوع شود، خلائی ایجاد می‌شود و مردم به سمت گروه‌های تکفیری کشیده می‌شوند.

وی ابراز امیدواری کرد: پایه‌های تفکر قومیت‌گرایی عربی ـ که مبنای حزب بعث بود ـ متزلزل شده است، زیرا سوری‌ها دیدند کسانی مقابل آنها ایستادند که عرب بودند و کسانی از آنها حمایت کردند که غیر عرب و ایرانی و افغانستانی و پاکستانی بودند.

این فعال فرهنگی غرب آسیا گفت: الان سوریه در فرآیند دگردیسی فکری و مبنایی قرار دارد و حتی اگر از رویکرد سکولارش پایین نیاید، اما عملاً به دین و جایگاه آن و حمایت از وزارت اوقاف در این کشور پی برده است.

وی شرح داد: هیئت اوقاف پس از دیدار با مقام معظم رهبری و بازگشت به سوریه کنفرانس «قدس جهت ما» را در بزرگ‌ترین سالن دمشق برگزار کرد و 2 هزار عالم دینی از شهرهای مختلف این کشور در آن حضور یافتند. آن کنفرانس به‌خصوص بعد از ضربه بمباران تیفور مانور دینی مهم و مؤثری در حمایت از خط مقاومت بود و پیام خاص خودش را داشت.

غریب‌رضا پیرامون باقی‌مانده‌های تکفیری‌ها در سوریه شرح داد: پس از آزادسازی نوار مناطق که در بالا اشاره کردم بخشی از اطراف دمشق و خصوصاً غوطه شرقی با گفتگوهای دولت و ارتش سوریه از مسلحین و گروه‌های مختلف غیر داعشی نظیر جبهه‌النصره تخلیه شد و تکفیری‌ها با اتوبوس‌های سبز به ادلب فرستاده شدند.

وی به نقش وزارتخانه «آشتی ملی» در دولت سوریه اشاره کرد و راجع به وظیفه آن توضیح داد: این وزارتخانه وظیفه مذاکره برای آزادسازی ربوده‌شدگان را دارد، چون تعداد زیادی از مردم در جریان حملات تکفیری‌ها توسط مسلحین ربوده و به ترکیه منتقل و برخی دیگر در مناطق دست تکفیری‌ها زندانی می‌شدند و وزارت آشتی ملی با مذاکره و از طریق پول دادن یا تبادل اسرا آنها را آزاد می‌کند. البته در مناطقی افراد با حمله نظامی آزاد می‌شوند، مانند اتفاقاتی که در یرموک افتاد.

 

غریب‌رضا: داعش در سوریه رسماً شکست خورد

مدیر مؤسسه گفتگوی دینی و وحدت ابراز امیدواری کرد: داعش رسماً در سوریه شکست خورده است و حکومت داعش هم به این موضوع اذعان کرده و رسماً اعلام کرده است در سوریه و عراق شکست خورده‌ایم. البته کلونی‌ها و جمعیت‌های محدودی از آنها در سوریه هستند که برخی از آنها با مذاکره و عده‌ای از طریق جنگ نظامی کاملاً پاکسازی می‌شوند. می‌توانیم به ضرس قاطع بگوییم در ماه‌های آخر جنگ در سوریه هستیم.

غریب رضا در خصوص مجمع تشکل‌های بین‌الملل توضیح داد: اواخر سال 1396 با همت جمعی از مؤسسات خودجوش مردمی و فعال در عرصه بین‌الملل این مجمع آغاز به کار کرد و وفاقی بین مؤسسات مردم نهاد در عرصه بین‌الملل شد که بدون دخالت دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی فعالیت می‌کنند. این مجمع نهاد مردمی فعالیت فرهنگی در عرصه بین‌الملل است، ضمن اینکه می‌کوشد موضوعات و محورهای مختلف خود را بازتعریف کند.

وی افزود: این مجمع با نهادهای مردمی کشورهای مختلف محور مقاومت و غیر مقاومت مرتبط می‌شود و بیش از 70 عضو از تشکل‌های خودجوش مردمی دارد که هر ماه چند درخواست عضویت به آن داده می‌شود که در شورای مرکزی بررسی می‌شود.

دبیر مجمع تشکل‌های بین‌الملل در ادامه توضیح داد: با وفاق شکل‌گرفته بین اعضا اساسنامه‌ای تصویب شده است و دو مجمع با هدف ایجاد و گسترش مفاهیم کلیدی وحدت، مقاومت، جهانی‌اندیشی و رویکرد تمدنی شکل گرفته‌اند.

وی اشاره کرد: ویژگی ارتباط نهادهای مردمی کشورهای مختلف این است که دستخوش تغییرات نهادهای حاکمیتی با تغییر دولت‌ها نمی‌شوند.

غریب رضا گفت: مقام معظم رهبری در دستوری به شورای عالی انقلاب فرهنگی هفت محور را بیان کرده‌اند که اولین محور آن حمایت، کمک و هدایت مجموعه‌های مردم نهاد است.

 

در نگاه انقلاب اسلامی که اسلام اصیل و ناب است وحدت امر حاشیه‌ای نیست

وی اظهار کرد: در نگاه انقلاب اسلامی که اسلام اصیل و ناب است وحدت امر حاشیه‌ای نیست.

 دبیر مجمع تشکل‌های بین‌الملل سه مزیت عمده این مجمع را به وجود آمدن فضای ارتباط جدی مردم کشورهای مختلف با ایران، امکان حضور اعضای مجمع در برنامه‌های کشورهای مختلف و وجود نهاد رسمی ارتباط مردمی فعالان ایرانی فرهنگی در عرصه بین‌الملل دانست.

غریب‌رضا در پایان با اشاره به مقاله‌ای در سایت دبکا، سایت تحلیلی رژیم صهیونیستی مبنی بر سفر شیخ قیس خزعلی رهبر گروه صاحب‌الحق حشدالشعبی عراق به سوریه و لبنان و دیدار با سردار قاسم سلیمانی در سوریه و سید حسن نصرالله در لبنان توضیح داد: رژیم صهیونیستی به‌خوبی می‌داند چنانچه روزی جنگی شود همه محور مقاومت علیه این رژیم و در حمایت از فلسطین برخواهد خاست.


  

Text to Identify
متن امنيتي جديد
41 نظر در انتظار تاييد